Натуралните атлети, които искат да изглеждат добре, не могат без въглехидрати. Като натурален атлет ще ви предоставя на вашето внимание моето виждане защо се използват въглехидратите, дори когато вашата цел е минимум подкожни мазнини. А къде тогава остава прехвалената НВД – нисковъглехидратна диета? Мен какво ме интересува, ако харесвате визията ми, забравете за НВД!

Отдавна се води дискусия дали топенето на мазнините трябва да стане с минимум или нула грама въглехидрати дневно. Въпреки, че при някои такава диета (ако е правилно конструирана и се спазва) върши работа, наистина. Но натурално трениращите трябва да избягват този режим, заради неизбежната загуба на активна мускулна тъкан – мускулната маса. Причина за това са взаимносвързани реакции, които промотиращите НВД умишлено избягват да коментират – защо ли? Вижте моите аргументи, а после ще коментираме:

Аргумент I

Без въглехидрати няма инсулин! А знаете ефекта му върху растежа, чрез вкарване на аминокиселини, глюкоза, креатин и т.н. директно в мускулните клетки, нали така? Мощните му (на инсулина) антикатаболни свойства са от решаващо значение сутрин след сън и веднага след фитнес тренировка. Ако в тези два важни момента не покачите нивото му, лишавате гладуващите мускулни клетки от важните хранителни вещества и дори извличате отложените в тях, забележете, амоникесили за енергия!

Аргумент II

Без инсулин отделяте повече кортизол – от надбъбречните жлези. Излишният кортизол причинява директна загуба на мускули, намалявайки усвояването на аминокиселините в тях, преразпределя (и увеличава) отлагането на подкожна мазнина, насочвайки я към корема, увеличава задържането на натрий от тялото и ускорява изхвърлянето на калий. Това са двата минерала отговорни за активността на пренос на хранителни вещества от двете страни на клетъчната мембрана – т.е. отговорни за транспорта извън и вътре в клетката.

Аргумент III

При повече кортизол спада продукцията на щитовидната жлеза – един от големите минуси на дългата диета с нула въглехидрати. Излишният кортизол не само подтиска това производство, но и ензима, преработващ по-малко активния щитовиден хормон Т4 в далеч по-силния Т3. Така метаболизма спада и топенето на мазнини става много по-трудно (затова по средата на такива НВД се стига до застой).

Аргумент IV

Повече кортизол означава по-малко хормон на растежа! Привържениците на НВД твърдят например, че тази диета им засилвала секрецията на растежен хормон, но това не е изобщо вярно. Тя повишава производството на неговият антагонист: соматостатина.

Аргумент V

Излишният кортизол нарушава съня ви! Кортизолът е най-висок сутрин (той ви помага да се събудите) и най-нисък през нощта, с различни колебания през деня. Когато този цикъл се наруши, нивото на кортизол остава високо и нощем се чудим защо не можем да заспим. Да обясня ли колко е важен съня – пита ви човек който 4 години не е спал повече от 5 часа в денонощие?

Ако Ви допада методиката ми на работа и искате да се възползвате от моите фитнес услуги, свържете се с мен, през формата за контакт. Можете да станете и фен на BelchoHristov.Com във Facebook още сега. Така ще покажете, че уважавате и искате най-популярният фитнес блог в България да бъде четен и посещаван. Благодаря ви!

Ако тази статия ви допада, споделете я в Twitter или Facebook. Благодаря ви!
rss feedХаресва ли ви това, което четете тук? Абонирайте се с RSS фийд или направете безплатен абонамент по е-мейл, за да получавате първи информация за всички мои най-нови материали, свързани с фитнеса, диетите и здравословното хранене.

Публикувано в: Фитнес на 10.03.10 и обозначено с таговете



Вижте и тези материали:

{ 24 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }

1

Гергана Трифонова 10.03.10 в 20:03

Белчо,позволи ми да добавя, че при жените нивата на кортизола оказват и един още по интересен вид въздействие. Освен безсъние, раздразнителност, а дори и лека депресия, кортизола има и друго “месечно” въздействие.
При жени с болезнена менструаци, нивата на кортизола, отделян от надбъбречните жлези са увеличени по това време на месеца. Заедно с окситоцина, увеличените нива на кортизола повишават контрактилитета на матката. Всъщност именно това и увеличените нива на простагландини причиняват така наречената дисменорея или с други думи – болезнената менструация.
Така че мили дами, слушайте диетолога и спазвайте диета с разумни количества въглехидрати. Най мразя да чувам след като съм обяснила за вредата от НВД : “Еми да ама, аз така си отслабвам. Нямам време аз да режа зеленчуци и да мисля какво да ям.”

2

Белчо Христов 10.03.10 в 20:03

Ето писано по темата за дисменореята: http://www.belchohristov.com/5222.html

Много благодаря за включването и посочването на пример с дамите ;) Мерси Гери!

3

Благо 11.03.10 в 09:03

“Мазнините изгарят в пламъка на въглехидратите!” :)

4

antoaneta ivanova 11.03.10 в 10:03

Статията е интересна и научно обоснована.Ще бъде добре ако по-подробно се представят аргументите.Имам питане относно физиологичната връзка инсулин-кортизол.Бихте ли обяснили.Предварително благодаря.

5

Мартина Иванова 11.03.10 в 10:03

Аз не мога да не се включа, защото съм сигурна, че ме причисляваш именно към привържениците на НВД :-)
Само, че има неколцина маниаци, които са крайни в НВД убежденията си и действително не допускат никакви въглехидрати в менюто си. Което си е истинска лудост според мен. Аз далеч не съм привърженик на тази крайна позиция – въглехидратите са нужни, само трябва да се прецени вида, количеството и времето на прием, нали? С две думи – абсолютно подкрепям позицията на Белчо!

Мога само да съжалявам, че си от другия край на България… Знам, че имаш клиенти и от други градове, че и от София, но някак не си представям как дистанционно би могъл да ме тренираш, освен да даваш чисто теоритични насоки и съвети?

6

Владимир Стоянов 11.03.10 в 11:03

И аз съм против нисковъглехидратните диети. Преди даже се говореше след 18:00 часа да не се яде. Това при мен е недопустимо. Тренирам изключително натурално, даже добавки вземам в супер минимално количество, само след тренировка. Нищо не може да замени пълноценното хранене.

7

Иван 11.03.10 в 12:03

Добре, съгласявам се с Вашите мнения. Белчо при всеки дитата и тренировката която предлагаш е строго индивидуална. Вчера ли кога те питах за добавки не може да ме убедиш, че и те са строго индивудални. Имам чувството, че всичко което публикуваш е с комерсиална цел. Верно безплатен обяд няма, ама има морал. защо всичко което е препоръчано и написано от друг ти не го приемап и го отричаш за правилно. Не бих казал, че на теб всичко ти е ясно относно биологията и си бил най-добрият ученик.

8

Владимир Стоянов 11.03.10 в 13:03

Аз пък познавам много фитнес треньори и мога да кажа съвсем честно, че като цяло не стават. Пълна трагедия. Белчо е единствения, който се развива и има желание за това. Иска се постоянство. Ако всеки, който има желание да научи нещо и прочете блога му ще си изясни много неща относно фитнеса и как да постигне целите си в тази област.

9

Белчо Христов 11.03.10 в 14:03

Благодаря за всички включили се, включително и а теб Иван, защото ще се възползвам от вметката (която няма нищо общо все пак с темата!), но:

Разбира се, че добавките са строго индивидуални! Лично аз намирам разлика в глутамин, като Л-глутамин и глутамидни пептиди – давам ти пример – L-glutamine (NOW) vs Gluta Force (ABB) – нима няма разлика в тях?

И понеже има, мислиш ли, че ще върша несвърщената работа на търговци, които освен отстъпки, нищо друго не правят? Питам те, длъжен ли съм напред назад да давам ей така съвети? Много хубаво помисли … ама много хубаво!

Кой какви чувства има – не е мой проблем, разбери това! Разбира се, обидното е тук – бил съм комерсиален! Пълни глупости са това! Позволявам си да коментирам и аз така (като домакин на блога), защото следващите, които ще прочетат коментара ми, ще разберат за пореден път, че когато продавам (забележи) добавки, аз давам начина по който те дават резултат! Отделно изготвям диетата, заедно с добавките, прилагам тренировъчни фитнес методи и накрая какво става – нима това няма да даде резултат?! Това ли ми е комерсиалното, айде моля … :)

За какъв морал ми говориш? С нещо трябва да се чувствам виновен ли? Какво приемам или отричам – ами отвори си хубаво очите и виж, как в тази статия (понеже коментираме под нея) съм дал аргументи! И най-добрият специалист да ми излезе насреща, аз имам право да излагам моята позиция, именно затова цената на “комерсиализма” ми, няма конкуренция на Бг пазара! Така че, защото се отличвам ато биолог от мнозина, не се опитвай да се хапем там – по знания! Недей, излишно е … още повече, че животът е пред мен, живот и здраве да има, с него ще дойдат и още знания и подчертавам дебело – много, много практически опит! Ето това ме отличава! Но в никакъв случай не е това комерсиализъм!!!

10

МАШИНАТА 11.03.10 в 15:03

Батка грешна ти е дефиницията под 1г/лб се води НВД, направи си малко справка.

# Няма да коментирам този коментар – Белчо

11

Ani 11.03.10 в 16:03

Иване, ти като отидеш в магазина да си купиш хляб, питаш ли този, който ти го предлага дали има морал? Или на лекар например и трябва да си платиш за прегледа, питаш ли за морал?
Това е бизнес, и когато е коректен няма нищо лошо в това. Следя този блог почти от самото начало и смея да твърдя, че нищо подвеждащо и некоректно не е имало до момента. Освен това, тук няма никакъв елемент на задължителност или принуда. Това е услуга, която се предлага на пазара и ти си този, който решава дали ще се възползва от нея или не. Въпрос на избор.
Ако четеш внимателно тук ще намериш достатъчно много безплатна информация, която може да те насочи ако не друго, то поне да се научиш да се храниш правилно.
С две думи – няма място за упреци, защото неморалното е да платиш за една стока или услуга, а да не я получиш. При Белчо Христов такъв случай няма и зад всяка препоръка той застава с името си и ако клиентът следва и изпълнява правилно и точно съветите му, резултати винаги има.

12

Тодор Христов 11.03.10 в 16:03

Белчо, едно скромно мнение извън темата на статията ти:

Ако “комерсиален” означава, че с фитнеса си вадиш хляба – супер, бъди си все така комерсиален!

Ако “комерсиален” означава, че си знаеш цената и че уважаваш времето си – супер, бъди си все така комерсиален!

Ако за някой завистливец “комерсиален” означава, че съумяваш да материализираш знанията, уменията и опита си (защото май това не е по силите на всеки) – супер, бъди си все така комерсиален!

Сигурно има и много други компетентни и знаещи хора в областта на храненето, фитнеса и добавките и ако наистина са такива, те би следвало да са успешни, да са търсени, да се развиват и да печелят и това е повече от естествено! Но да им искаме сметка или да ги упрекваме защо са успешни в работата си и да им държим сметка за морала им е доста арогантно и само един неадекватен човек би си помислил да прави това.

13

Димитър 11.03.10 в 17:03

Аз имам едно въпросче,а примерно като си лягам към 2 вечерта ям в 19 ,в 21 и ,в 23 ,това грешно ли е,защотоне мога от 11 до 19 да ям 5 пъти ?Защото нали уж след 19 часа храната по-трудно се усвоява.

14

Костадин Вакрилов 11.03.10 в 17:03

Белчо,редовно следя твои статий и за въглехидратите беше споменал доста пъти колко са важни за активно трениращия.Аз имам въпрос към теб.
Тренирам предимно за покачване на мускулна маса ,като искам да кача бързо около 10 кг бързо.като добавка използвам само гейнер с 76% въглехидрати.Това били помогнало да натрупам мазнини около корема и ханша,само в тази област,тък като покачването ми на килограми каточели там се наслага двойно?

15

Гергана Трифонова 11.03.10 в 18:03

Много ми е любопитно какво работи Иван.

16

Белчо Христов 11.03.10 в 18:03

# Димитър – така или иначе с тези две хранения в, цитирам: 19, 21 и 23 часа, няма да усвоите храната! По-добре е да ядете (щом казвате, че само тогава можете) в 11 храна, съдържаща протеин и бавни въглехидрати (едри овесени ядки с обикновени ядки – бадем, лешник) и веднага след това в 19 часа. След което , следващото хранене да бъде в 23.00 и 02.00, преди сън! Гре долу, така по-става :)

17

Белчо Христов 11.03.10 в 18:03

# Костадин – първо, забрави за бързо! Едно клетъчно деление (растеж) се осъществява за близо 24 часа (с подготвителната фаза за деление, но и това влиза във времетраенето). Второ – покачването на телесна мазнина, означава, че приемаш въглехидрати в повече, от колко гликоген изразходваш по време на активна физическа дейност!

Затова аз не удобрявам донаъде въглехидратите, защото ефекта им е лъжлив. Мускулът расте от белтък, да, нужни са въглехидрати за енергия и за да се осъщесвти всичко в клетката, включителни и хидратирането й, но … просто го приемай само след тренировка!

И един “безплатен съвет”, защото съм бил “комерсиален” – пий гейнъра 20 минути след тренировка, не веднага след това! ;) Защото е 76 %, аслед това, до час след края на тренировката, или до 40 мин след гейнъра и приема му, вкарай задължително протеин (храна) и много малко комплексни захари!

18

Иван 11.03.10 в 18:03

Така, отново се включвам! …

Модерирано от Б.Христов

До тук с включването! ;) Не става въпрос за обида, а за безмислици, които нямам никакво намерение да коментирам в корпоративен блог, Иван!

19

Гинекомастия 17.03.10 в 15:03

Белчо, като казваш НВД имаш ли в предвид и ВМ-НВД, където мазнините са около 60% от дневните калории? Какво мислиш за този вид хранене?

20

Белчо Христов 17.03.10 в 18:03

Имам виждане за високомазнинните хранения, виж статията ми в “архив” … отговарям от заведения с лап-топа, затова ме извини, че не те насочвам с директен линк …

21

Иван Славов 23.07.10 в 20:07

неможах да разбера ,ако тренирам двуразово сутрин кардио и следобед силово преди двете тренировки ли трябва да ям овесени ядки + сурватъчен протеин ? ?

22

Белчо Христов 25.07.10 в 20:07

Не! ;) Двете тренировки имат съвсем различен акцент – аеробно и анаеробно натоварване/режим. От тук трябва и да дойдат различните видове храна, които се определят от целта?

23

Иван Славов 26.07.10 в 12:07

целта е понижаване на мазнините (think)

24

Белчо Христов 26.07.10 в 18:07

И, можеш ли самичък да си отговориш на въпроса от кое по колко и защо – ако не можеш, пиши ми мейл и да ти изготвям работещата програма. Това ще ти спести много време и финанси, защото няма да си пилееш времето в залата, а ще драпаш напред като динозавър! ;)

КОМЕНТИРАЙТЕ сега (и моля, пишете на кирилица):

Създайте си уникален Граватар (снимка) за вашите коментари. Граватарът ще се асоциира с е-мейл адреса, който оставяте, когато коментирате тук.